Het is mogelijk om kwijtschelding te krijgen voor de aanslagen onroerendezaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Daarvoor komen alleen inwoners in aanmerking van wie het inkomen op of onder het sociaal minimum ligt (de kwijtscheldingsnorm). Verder betrekken we het vermogen, de schulden en de financiële positie van de medebewoners van de aanvrager in de beoordeling van het kwijtscheldingsverzoek.
Bij de kwijtschelding van belastingen werkt de gemeente nauw samen met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. We wisselen gegevens uit en nemen beslissingen over. In de tabel staat een overzicht van hoe vaak belasting is kwijtgescholden en om welke bedragen het daarbij ging.
(bedrag x € 1.000) | rioolheffing | afvalstoffenheffing | totaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|
aantal | bedrag | aantal | bedrag | aantal | bedrag | |
2016 | 176 | 22 | 170 | 46 | 346 | 68 |
2017* | 193 | 26 | 198 | 55 | 391 | 81 |
2018 | 189 | 25 | 190 | 56 | 379 | 81 |
2019 | 0** | 0** | 230 | 70 | 230 | 70 |
2020 | 0 | 0 | 188 | 50 | 188 | 50 |
2021 | 0 | 0 | 195 | 53 | 195 | 53 |
** Vanaf 2017 zien we een stijging van de kosten voor kwijtschelding in verband met een toename van het aantal kwijtscheldingen aan met name vergunninghouders. | ||||||
***De gemeenteraad heeft besloten om met ingang van 2019 de rioolheffing om te zetten van een gebruikersheffing naar een eigenarenheffing. Dit betekent in de praktijk dat een huurder van een woning/bedrijfspand geen aanslag meer ontvangt. Deze wordt opgelegd aan de eigenaar en de verwachting is dat er nauwelijks aanvragen zullen zijn voor kwijtschelding. |