Programma's

Dienstverlening & Bestuur

Ambitie en programmadoelen

We streven naar optimale dienstverlening, waarbij service hoog in het vaandel staat. Inwoners en ondernemers staan hierin centraal. Onderzocht is hoe deze groep onze dienstverlening beoordeelt en wat belangrijk wordt gevonden. Daar wordt de dienstverlening op ingericht. Zowel de digitale als de fysieke dienstverlening wordt de komende jaren verbeterd. Het Gemeentelijk Contact Centrum vervult hierin een centrale rol. Het is de bedoeling dat vanaf 2023 al het eerstelijns contact, ongeacht het kanaal dat ingezet wordt, hier binnenkomt.
Om de belangen van onze inwoners en ondernemers zo goed mogelijk te dienen, gaan we regelmatig via diverse vormen met hen in gesprek. Bij iedere aanvraag van een inwoner wordt de tevredenheid gemeten. Daarnaast wordt informatie ingewonnen via dorpsgesprekken en dorpsraden. Ook wordt het inwonerpanel ingezet om een metingen te doen op het gebied van dienstverlening.

In een krappe arbeidsmarkt moeten we ook een aantrekkelijke werkgever blijven, met een sterke ambtelijke organisatie en zullen we moeten blijven investeren om een prettige werkomgeving te behouden. Daarbij werken we aan een hoge kwaliteit in de besluitvorming met openbaarheid als uitgangspunt en staan we voor een sterke regionale samenwerking, zonder het gevoel van lokaal maatwerk kwijt te raken.

We willen dat iedereen zich in Koggenland veilig voelt en dat de dorpen schoon en levendig zijn. Gezonde gemeentefinanciën zijn en blijven een noodzakelijke voorwaarde om op korte en lange termijn de gemeentelijke taken adequaat uit te voeren.

In het programma richten we ons op vier hoofddoelen:

  • Het verhogen van de tevredenheid ten opzichte van 2022, waarbij gestreefd wordt dat we tot de beste 10 kleine [1] gemeenten van Nederland gaan behoren;
  • Het verhogen van de participatiegraad. We willen dat meer inwoners, ondernemers en organisaties meedenken, meepraten en meedoen aan de ontwikkeling en uitvoering van plannen en beleid. Dit draagt bij aan meer draagvlak en meer kwaliteit, omdat alle belangen en ideeën worden gehoord. Om dit te bereiken willen we het aantal deelnemers van het inwonerspanel verhogen naar minimaal 1000 en in elke grotere kern doe-teams en dorpsraden faciliteren;
  • Het verhogen van het gevoel van veiligheid. Om dit te peilen houden we een jaarlijkse meting bij het inwonerspanel;
  • Een sluitende meerjarenbegroting presenteren.

Global Goals

De 17 Global Goals (ook Sustainable Development Goals) zijn duurzame ontwikkelingsdoelen die in 2015 door alle lidstaten van de Verenigde Naties – inclusief Nederland - zijn aangenomen. Deze vormen voor de periode tot 2030 dé wereldwijde duurzaamheidsagenda. Veel van de doelen hebben raakvlakken met de opgaven van gemeenten.

Ons college is voornemens aan te sluiten bij de Gemeenten4GlobalGoals campagne van de VNG en daarmee ‘Global Goals gemeente’ te worden. In het collegeprogramma en de programmabegroting geven we aan waar een relatie ligt met welke van de 17 Global Goals.

Dit programma draagt hiermee bij aan deze twee (van de zeventien)
16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten.
17: Partnerschap om doelen te bereiken.

[1] Gemeenten < 25.000 inwoners.

Beleidsvelden Dienstverlening & Bestuur

Lasten, baten en saldo

x 1.000

34.313

43,5 %

56.414

71,5 %

Deze pagina is gebouwd op 03/01/2023 10:02:01 met de export van 11/11/2022 14:32:23