Welke onderwerpen omvat dit beleidsveld?
- Bouwen en wonen
- Omgevingsvisie
- Duurzaamheid
Waar is dit beleidsveld op gericht?
We willen, waar mogelijk, de nieuwbouw van woningen versnellen met meer aandacht voor natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen bij bouwprojecten.
We willen beschikken over een actuele en integrale visie voor de fysieke leefomgeving van Koggenland met eenvoudige en overzichtelijke regels, en minder en kortere procedures voor onze inwoners en initiatiefnemers voor woningbouw.
We willen de energietransitie naar een duurzaam en klimaatbestendig Koggenland in 2050 versnellen.
Met als pijlers energieneutraliteit, klimaatadaptatie, biodiversiteit en natuur en circulariteit willen we dat duurzaamheid een onderdeel wordt van de verschillende beleidsvelden en onze organisatie.
We gaan voor diverse huisvestingsvraagstukken alternatieve woonvormen verkennen.
Welke resultaten willen we in 2023 behalen?
Bouwen en wonen
Opstellen van beleid, kaders en een communicatieplan voor tiny houses, collectief particulier opdrachtgeverschap, en urgentie en voorrangsregels.
Oplevering van nieuwbouwwoningen:
Jaar | Aantal nieuwbouwwoningen |
---|---|
2023 | 90 |
2024 | 388 |
2025 | 216 |
Omgevingswet
Vaststellen van een omgevingsplan voor het deelgebied Kernen met eenvoudigere en overzichtelijkere regels en kortere procedures.
Duurzaamheid
- We werken toe naar de doelstellingen die zijn geformuleerd in de Transitievisie warmte (2021) om Koggenland in 2050 van het aardgas af te hebben. Daarbij beginnen we met de startwijk Avenhorn-Zuid;
- We werken toe naar de doelstellingen zie zijn geformuleerd in de Ruimtelijke adaptatiestrategie (2021) om Koggenland in 2050 klimaatadaptief te maken;
- We hanteren bij nieuwbouwplannen het Basisveiligheidsniveau Klimaatadaptatie;
- We versnellen de energietransitie en werken toe naar de doelstellingen die zijn geformuleerd in het Klimaatakkoord om in 2050 95 procent minder CO 2 uit te stoten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat doen we al?
Bouwen en wonen
- We geven uitvoering aan de Kadervisie 2021 , onder andere met diverse nieuwbouwprojecten.
Omgevingsplan
- We stellen één omgevingsplan op voor de dorpskernen;
- Bij het overzetten van de regels naar het nieuwe omgevingsplan maken we het omgevingsrecht begrijpelijker, inzichtelijker en eenvoudiger. Begrippen en regels harmoniseren we door regels op te schonen, te verruimen en te actualiseren. Regels voor activiteiten die veel voorkomen maken we via vragenbomen toepasbaar in het Omgevingsloket (snelle vergunningencheck mogelijk).
Duurzaamheid
- We geven uitvoering aan de Transitievisie warmte , met de start van het communicatie- en participatietraject voor de startwijk Avenhorn-Zuid;
- We geven uitvoering aan de Ruimtelijke adaptatiestrategie , met het vergroenen van het pleintje aan de Rietvoornlaan als één van de projecten;
- We ontwerpen de openbare ruimte bij herinrichtingen op een bui van 70 millimeter;
- We geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Energieneutraal Westfriesland , dat uit het Pact van Westfriesland 7.1 komt;
- Samen met onder andere de West-Friese bedrijvengroep, werken we verder aan de actieagenda Circulair Westfriesland en het Duurzaam Ondernemersloket;
- We geven integraal uitvoering aan het nationaal isolatieprogramma voor kwetsbare huishouders in het kader van energiearmoede en warmtetransitie, o.a. door het inzetten van Energiefixers;
- We geven uitvoering aan activiteiten die bijdragen aan het Klimaatakkoord 2050.
Wat gaan we verder doen in 2023?
Bouwen en wonen
- We starten met het opstellen van beleid voor alternatieve woonvormen (waaronder flexwoningen) en brede huisvestingsvraagstukken als onderdeel van de Omgevingsvisie 2024 en omgevingsplannen;
- We bieden ruimte aan ondernemers en initiatiefnemers om middelgrote logiesverblijven te realiseren voor huisvesting van tijdelijke werknemers op aangewezen locaties;
- We onderzoeken of we veelvoorkomende vergunningaanvragen versneld kunnen behandelen, zeker als elders al vergelijkbare plannen zijn gerealiseerd. Kunnen we bijvoorbeeld adviezen van ketenpartners uit andere aanvragen of vooroverleggen hergebruiken? Als uit onderzoek blijkt dat dit kan, dan kunnen we de aanvraag direct in procedure brengen;
- Voor complexe initiatieven speelt de vooroverlegfase een belangrijke rol. In 2023 moeten we onze huidige werkwijze hiervoor herzien, versnellen en toegankelijker maken voor initiatiefnemers.
Omgevingsvisie
- We stellen een plan van aanpak op voor het opstellen van een volledige (integrale) omgevingsvisie in 2024, inclusief mobiliteit, wonen en zorg, (kringloop)landbouw en voedselbossen.
Duurzaamheid
- We gaan duurzaam om met grondstoffen en produceren zo min mogelijk afval. Ons gemeentelijk inkoopbeleid passen we hieraan aan (paragraaf 5 Bedrijfsvoering, duurzame inkoop);
- We ondersteunen ondernemers om de transitie naar circulair werken te maken. Dat doen we zo dat die past binnen de bedrijfsvoering van die ondernemers;
- In de gemeente zoeken we naar twee nieuwe locaties voor onderstations voor netwerkbeheerder Liander, om voor extra ruimte op het elektriciteitsnet te zorgen. Er ontstaat meer ruimte voor bijvoorbeeld het verduurzamen van de bebouwde omgeving;
- We starten met het opstellen van wijkuitvoeringsplannen in de vier startwijken: Avenhorn-Zuid, Berkhout-West, Ursem-Noord en Obdam-West. Daarmee zetten we de eerste stappen om deze wijken van het aardgas af te halen;
- We werken aan een integrale aanpak voor energiebesparing, met als uiteindelijke doel een aardgasloze bebouwde omgeving.
Wat zijn de randvoorwaarden en risico’s?
Bouwen en wonen
- Projecten lopen vertraging op als die niet op het elektriciteitsnet aangesloten kunnen worden;
- Voor het project voor de realisatie van flexwoningen (semipermanente woningen) is de beschikbaarheid van een projectleider noodzakelijk;
- De uitvoering van het project flexwonen vraagt een aparte investering waar we als het zover is krediet voor aanvragen bij de gemeenteraad. De investering is nodig voor plankosten, bouw- en woonrijp maken, de bouw enzovoort. Daarvoor is het in de begroting opgenomen bedrag niet toereikend. In overleg met woningbouwcorporatie De Woonschakel en het gemeentelijk woningbedrijf moeten we bekijken wie welk deel van de investeringen en werkzaamheden op zich neemt;
- Uitbreiding van (alternatieve) woonvormen en een visie op huisvestingsvraagstukken, onder andere in relatie tot uitstroom en doorstroom van kwetsbare doelgroepen naar passend woningaanbod, is noodzakelijk om de extra kosten in programma 2 (Beleidsveld Zorg en Voorzieningen) te laten afnemen;
- Om de urgentie- en voorrangsregels aan te passen, moeten ook de landelijke wetgeving en regionale afstemming worden aangepast. Die aanpassing is in voorbereiding, maar de uitwerking ervan is onzeker na een negatief advies hierover van de Raad van State;
- Om complexe initiatieven goed te begeleiden, zullen we in de initiatieffase hogere kosten maken. Om kostendekkend te zijn, zullen we die moeten doorberekenen.
- De ambities van de raad en het college op het gebied van woningbouw en dienstverlening, naast het wederom uitstellen van de invoering van de Omgevingswet zorgen voor extra werk bij het team Vergunningen, toezicht en handhaving. Om voorbereid te zijn op deze extra werkzaamheden en om de dienstverlening te verbeteren, is het noodzakelijk om de formatie uit te breiden.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
De Omgevingsdienst Noord-Holland Noord gaat met de invoering van de Omgevingswet de bodemtaken voor de gemeente Koggenland uitvoeren. Met het overdragen van de bodemtaken stopt de provincie met de aanvullende bijdrage. Een risico is dat er een financieel gat ontstaat dat gemeenten moeten aanvullen.
Het traject voor het versterken van de taken van de Omgevingsdienst kan resulteren in een extra bijdrage aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.
Duurzaamheid
- Structurele middelen van het Rijk zijn noodzakelijk voor ons om wijkuitvoeringsplannen te kunnen opstellen als onderdeel van de Transitievisie warmte. Die komen waarschijnlijk vanaf 2023 naar de gemeenten. Hoogte en voorwaarden zijn nog niet bekend;
- Energiebesparende maatregelen nemen (inclusief een gedragsverandering) kan helpen de lasten bij inwoners te verlichten en zo bij te dragen aan armoedebestrijding (zie beleidsveld Inkomensvoorzieningen in programma 2).